Бих искал да подсветна нещо от инженерните "неутъпканите пътечки" за най разпространените микрофони. Ще започна със страничните ефекти на насочените микрофони. Първо ще трябва да спомена, че конструктивната разлика между насочен и ненасочен микрофон е, че първият е отворен отзад, а вторият затворен. В резултат, звуковата вълна при разпространението си, "удря" два пъти мембраната на насочения микрофон, първо от предната страна, а след известно закъснение-от задната. А при ненасочения микрофон веднъж. Позитивните ефекти при първия са получаването на насоченост и издържливост при преминаване на звукова вълна с нискочестотна съставка, тъй като за ниски честоти налягането от двете страни на мембраната бързо се изравнява. Негативните ефекти са: промяна в нивото на ниските честоти в зависимост от разстоянието до звукоизточника, скъпо получаване на задоволително широка честотна лента и отгоре и отдолу. За третия страничен ефект мога да се окажа в положението на Джордано Бруно, когото качили на кладата защото твърдял, че земята е кръгла, а всички учени авторитети са знаели, че е плоска. Става дума за т.н. преходни процеси, или времеви деформации на формата на сигнала. Повечето досегашни авторитети твърдят, че времевите деформации при микрофоните и тези причинявани от разделителните филтри в озвучителните тела са незабележими за човешкото ухо. Моите (и на ...) изследвания показаха нещо друго. При възпроизвеждане на звукоизточници със стръмни преходи (акустична китара и др.) се забелязва специфично възприятие за раздвояване на звука при възпроизвеждане от два звукоизточника,с разлика в пътя на звука от порядъка на микросекунди! Реших да подложа на проверка необичайния резултат за възможностите на човешкия слухов апарат. Реших да изчисля, колко е закъснението при преместване с няколко градуса на звукоизточник в хоризонтална посока, което е широко известно, че се констатира от слуховия апарат. Отново се получиха микросекунди! А разликата в пътищата от звукоизточника от предната до задната част на мембраната на насочения микрофон води до времева разлика надхвърляща 20 микросекунди. Затова звукорежисьорите с прецизен слух предпочитаха за запис на инструменти с детайлен звук ненасочени кондензаторни микрофони (стария кондензаторен ненасочен микрофон на Брюел и Кеер пригоден за музикантски цели,с цена само на измервателния капсул около 1000 USD) При разделителните филтри за тонколони нещата са още по тежки. Там времевата разлика между спектралните съставки под и над разделителната честота лесно надхвърля 400 микросекунди. Затова аз и моите приятели модваме филтрите на колоните си в трансиентно перфектни и се радваме на релефен прецизен звук (най лесен е последователния от първи ред).
Надявам се че съм бил полезен.