Jump to content
Българският форум за музиканти

Steppenwolf

Mods
  • Content Count

    1,803
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    21

Steppenwolf last won the day on August 3

Steppenwolf had the most liked content!

Community Reputation

714 Excellent

About Steppenwolf

  • Rank
    0.775
  • Birthday February 7

Previous Fields

  • Инструмент
    mind, keys, 

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Interests
    компютърни науки, музика и композиция, аудио, звукорежисура, философия, поезия, мистика, Формула 1

Recent Profile Visitors

3,003 profile views
  1. Знам един колега от програмистка група, който до неотдавна работеше там. Не се познаваме лично, но дори и тогава не бих го занимавал с подобни алабалистики. Ако Antelope са ти над бюджета, то просто се насочи към друго решение.
  2. Steppenwolf

    Балкантон

    По-горе Telerig е писал за течащото оцифроване на магнетофонни ленти от архива на БНР. Със сигурност ги има и тези записи, и от лентата е по-добре. Но не е само българска класическа музика. Трябва да чуеш как звучи албумът на Щурците (1978) от винила, всички други съвременни издания на изпълненията, които са ми попадали, са най-малкото с по-ограничени пикове. Този екземпляр при мен практически не е използван, състояние като NOS. Имам и други: Борис Христов, Николай Гяуров и др., намира ми се и унгарски рок (примерно Skorpio) – все в подобно състояние. Мога да оцифровам наличното при мен, но първо трябва да ъпгрейдна тази част от системата, т.е. ако ще е, да е – по-висок клас грамофон и доза, RIAA. След това иде времето и работата по restoration, където най-малкото ръчното премахване на "пуканките" с интерполация е много трудоемко.
  3. Предвид обявените –66dB или 0.05% THD при номинална мощност и предвид зависимостта THD–импеданс, за 3Ω (6Ω паралелни) те биха се получили някъде при около 70W средна мощност (35 + 35). При мощност за –40dB (1%) THD усилвателят вече е в режим на клипинг. Някои производители изнасят данните за номинална мощност при 1% с цел по-високи стойности на хартия. С тази цел някои отчитат за 2, 5 или даже 10% THD, което е безполезна и несериозна характеристика. За точка на клипинг се взема отклонението от линейната предавателна характеристика, при което коеф. на усилване / gain намалява с 1dB. В професионалното аудио номинална мощност производителите най-често посочват при 0.1% THD. Дори тогава вече е налице лек клипинг, но стойността в най-общи линии е под слуховия праг за транзисторен усилвател и реален музикален материал. Затова например Crown дават по-подробни характеристики на мощността, поне при студийните усилватели (D-45, D-75, Studio Reference и др.): както за 0.1% THD, така и за типичен, чист режим (напр. 0.05%), което отразява желаното използване в реални условия, без никакъв клипинг. За сравнение, 1% са прибл. изкривяванията, които се получават с една среднокласна железноокисна аудиокасета за 315 Hz тон при ниво на запис +1 до +2 dB (ref. 250 nWb/m магнитен поток). Не е малко за усилвател. Така че практически чистата мощност на някакъв усилвател с обявена такава при някакво безумно THD се пада по-ниско от обявената. (Освен това, само THD стойност не казва всичко; важно е за какъв честотен интервал е измерена и какво е спектралното съдържание. Обикновено извън него е по-висока, а една и съща стойност би била по-малко чуваема, ако се получава предимно от четни хармоници. Затова най-изчерпателни и полезни са техническите характеристики с графики, ала твърде малко производители ги публикуват.) Конкретният усилвател обезпечава тези ОТ с около 1.5 dB резерв до 70W. По-критични са интермодулационните продукти, за които и слуховият праг е по-нисък. Те са сред ключовите показатели, които биха отличили усилвателя от по-високи класове. Не е изненадващо, че никакви данни за IM и TIM не са изнесени. Освен това е относително шумничък. Хубаво е, че чувствителността на ОТ е еднаква. Музикалната или програмната мощност, както по-горе е отбелязано, обикновено е около 2х средната. Тя може да се достигне само временно, от пиковите части в динамичния музикален материал. Тук, в избора си да обявят нея вместо средна 25W, Aiwa са се ръководили от желанието за по-големи числа. (Има също така и peak power, 4x средната – качествените озвучителни системи могат да покрият краткоктрайни такива пикове / атаки в сигнала, но при ОТ от този клас не бих си помислял за нея.) Ако примерно слушаш някой много динамичен албум, в който пиковете може да стигат 20dB над RMS на сигнала и ги покриваш с към 35W за озвучително тяло, то средната мощност се пада към 0.35W —> средно 82 dBSPL/1m на OT при тази чувствителност. 82 + 6 = 88dB (4 О.Т.), но 88 – 6 = 82dB (2м разстояние). След това обаче + 3dB поне, даже повече, предвид позиционирането и акустиката на помещението. Така отиват поне към 85–86 dBSPL, което е и обичайното нивото на смесване и мастериране в относително голямо студийно помещение (но звученето е от друга планета в сравнение). Пиковата мощност на усилвателя се получава 2 x 70 = 140W @ 3Ω, теоретично покрива пикове до обявените за OT 50W с цитирания headroom, но не бих заложил на такова уплътняване. Измерването на звуковото налягане с телефон е неточно, понеже не е извършена калибровка за микрофона, а от микрофон на един до микрофон на друг телефон има понякога съществена разлика в характеристиките. Много желателно е да поставиш ОТ на разстояние над земята и така, че да формират равностранен триъгълник до точката на слушане, като са по-близо до нивото на ушите, и са на разстояние от стената зад тях. Високите честоти са по-насочени и така ги губиш за сметка на баса. Към момента имаш много оцветена звукова картина; корекция в баса с –2dB по всяка вероятност е недостатъчна, а само корекция далеч не решава всичко. Успех!
  4. https://www.ebay.com/itm/Genuine-SONY-PS-X6-Replacement-Tonearm-Main-Balance-Counter-Weight-82-Gram/303204507306 Пиши на продаващия да обсъдите shipping costs.
  5. Материал на Rane Corporation към темата: Cause and prevention of ground loops Interfacing balanced and unbalanced Proper pin connections and wiring Chassis ground vs. signal ground Ground lift switches https://www.rane.com/note110.html
  6. Steppenwolf

    Adobe Audition/Cool Edit Pro

    Повишаването на нивото е в твои ръце. Audition 1.5 и 3 са експонати, отпреди 15 и 10 години. Какво е това, което налага да работиш с тях?
  7. Steppenwolf

    Adobe Audition/Cool Edit Pro

    Разгледай и преслушай записа, и като начало настрой прага на лимитъра според нивото на някой набелязан пик, откъдето би искал да ограничава. Преслушай резултата и прецени дали е нужно да промениш прага. Добре е да се четат някои книги на тема аудио и смесване, за да има основа и да не се задават въпроси като "какво е това 16, 24, 32 бита". Примерно, заглавия като "Sound and Recording", "Mixing Audio", "Audio Expert" на издателство Focal Press, които имат голям набор от много добри книги в областта. Може да се намерят и на pdf из мрежата.
  8. Steppenwolf

    безжични слушалки?

    Качествени слушалки до 100 лв. няма изобщо.
  9. Steppenwolf

    Класическа музика

    От всички реквиеми именно на Форе ми е най-любимият.
  10. Steppenwolf

    Класическа музика

    Хиндемит ми е сред най-любимите композитори на 20. век. Радвам се, че ти допада. Той не само e тоналист и контрапунктист, силно повлиян от Бах, но е и критичен към атоналната и в частност сериалистичната музика. Неговите композиции са тонални, но по смисъла на съвременна разширена тоналност: не от позиция на диатоничните ладове, а от позиция на хроматичната гама. Аналитичната си и композиционна система представя в теоретичния труд The Craft of Musical Composition в 3 части: теория, упражнения по двуглас и по триглас. Започва от акустиката (дисонанс, обертонове, комбинационни тонове), и макар че извежданията му не са силно аргументирани от научна гледна точка, системата е интересна и не без значение: извежда мелодическа и хармоническа редици (series 1 & series 2), които определят тоналната "сила" на интервалите мелодично и хармонично. От това зависи стъпковата прогресия на акордовите основи, поддържането на тонален център и качествата на акордите, които класифицира в няколко групи – по-висок номер на групата значи и по-голямо хармонично напрежение на акордите. Непременно чуй 12-те му фуги от Ludus Tonalis. Тоналността на всяка следваща фуга е според редицата от T.C.O.M.C. Лигети също харесвам, тази ми е сред любимите композиции:
  11. Ресурсите бяха временно споделени около новогодишните празници. Ще проверя дали мога да ги вместя отново в box акаунта, но не давам гаранция.
  12. Steppenwolf

    Класическа музика

    Аугментация, диминуция, инверсия и ретроградация са характерни контрапунктични техники, които Бах доразвива и затвърждава в свободния контрапункт. За разлика от стриктния на Ренесанса, при който вторичните мелодични линии се съобразяват интервалово спрямо една основна линия (кантус фирмус), в Барока мелодичните линии се съвместяват помежду си, като е от значение и акордовото последование. С това се формира тоналното хармонично мислене, което е основа на цялата ни музика до днес. През бароковия период навлизат аподжатурите, проходящите тонове на силно време, квартсекстакордите, септа-, нона-, ундецим- и терцдецимакордите, хроматичните алтеровки и хармония. Така че Бах съвсем основателно е почитан като музикален бог, и ако трябва да се избере само един композитор, от който да се учиш, това е именно той. Разбира се, има и други бележити барокови композитори с принос, които си заслужава да се слушат: Хендел, Вивалди, Рамо, Корели, Телеман, Пърсел... Любопитно е, че приживе Телеман, поне за известно време и поне с една идея, е бил по-популярен от Бах. Фактори за това вероятно са, че Телеман е бил изключително продуктивен и почти напълно самоук. Ето и една от любимите ми по-съвременни симфонични творби с изразено контрапунктична текстура – от Хиндемит:
  13. Spotify имам отскоро и го използвам заради функционалността, вкл. ако искам да открия подобни изпълнители. За качество слушам lossless фонотека на 2TB RAID масив.
  14. Има и в класическата.
  15. От гледна точка стриктно на теорията, разписването с b5 значи отсъствие на чиста квинта, докато #11 предполага наличието ѝ в хармонията заедно с #11 тежнение. Подобно е при #5 и b13. Обаче, когато има тежнения, нали чистата квинта така или иначе обикновено не се свири, както и основата може да се замени с нона — тогава #11 и b13 предполагат наличието на тежнение 9, докато записът с 5-ци не предполага 9-ки. Може и да греша.
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.