Jump to content
Българският форум за музиканти

Грифове - материали и конструкции


kolio_k

Recommended Posts

Искам само да запитам в какъв смисъл влияе по-точно грифът върху саунда и от какво зависи?Материал,захващане към тялото или нещо друго.И наистина кухината за адаптерите няма как да не оказва влияние върху звука.

 

Темата е много интересна и ще се радвам да обменим опит

 

 

Преди време бях направил това сравнение между Фендер с палисандров и с кленов фингърборд. Разликата в звука е доста чуваема. Основно се състои в това (според мен), че кленовия гриф има по малко среди в саунда спрямо палисандровия. Това води до по добра дефиниция, но и до по студен (така да се каже ) тон. Иначе, разбира се и двата са си супер, но лично аз бих предпочел палисандровия в рок ситуация (заради повечето месо в саунда), а кленовия, бих оставил за фънки, блус и тн. Лично аз свързвам типичния фендерски саунд по скоро с кленовия

Редактирано от kolio_k
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много добро сравнение, благодаря.

Винаги съм искал да пробвам Maple fingerboard, надявам се - скоро ще ми се отдаде тази възможност :thumbs_up:

А сравнението затвърди това мое желание, въпреки че свиря "рочец" :hysterical:

 

Иначе, докато говорим за това, интересно ми е, дали някой е наясно какво отражение дават в звука грифовете, направени от 3 или 5 парчета, с примесени клен, орех или wenge. Ясно, че е гъзария да ги имаш - ама какво правят? :hysterical:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По-добро сравнение от това което направи Кольо не съм чел.Още повече и видео семплите ясно го показват.Кленовия гриф наистина има като че по-Фендерско звучене,но пък палисандровия е много богат от към среди.Действително си е доста чуваема разликата дори за невъоръжено ухо.Добре е че има хора,които да покажат на другите за какво иде реч.Благодарим Кольо!!

 

Valserp -Не съм специалист,но според мен по въпроса с грифовете от няколко части за мен това е по скоро екзотична работа от колкото да се търси специално някакъв звук.Разсъждавам така.Всяко дърво само по себе си ако е едно цяло парче си има специфичния резонанс и дава някакъв характерен звук.Ако го нацепиш и слепиш с други дървета(различни от него) с лепило това според мен няма да даде сбор от хубавите характеристики на двете взети по отделно,дори може би ще ги влоши.За тяло на китара може да не е така но за гриф така си мисля.

По скоро това го правят заради здравина или нещо друго.

Това го казвам като не специалист нека се изкажат хората,които се занимават отдавна с инструменти все пак.

Редактирано от Valeri_pj
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много добър А/Б тест.

 

Лично аз съм правил подобно сравнение с малко по нисък клас фендерт страт:

Highway One Rosewood Fretboard V/S Highway One Maple Fretboard

 

Аз ползвам доста повече драйв а и обичам плътните пауър кордс с пънч - Maple Fretboard няма никакъв шанс в тва отношение - предполагам е добро решение за шредер който свири основно сола но му липсва честотния спектър надолу , в същото време си е доста изразителен във високите и средите.

Предвид това може би е е добро решенение ако има 2 китари в банда основно солиращата да е с Maple ;)

 

Моя избор за рок и по тежка музика е Rosewood.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво колеги ,разсъждаваме в правилната посока.

Пак счко опира до плътността на дървото. По-плътното, вади повече високи, по-порестото повече среди.

А и ас си мисля че гриф сандвич ,се прави предимно за здравост(да вземем на пример басовете с десетки струни) и красота.

Но ас искам да зачекна един друг въпрос:

 

Как влияе на саунда Винтдж и Трусроуд ситемите(не знам кзк се пише на английски).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Двете ми основни китари(налага се да са 2 защото едната е дропнато ре ,другата - ре) са единствено с разлика в грифа.И двете са В-образни махагонови тела с емг 81 на бридж.Едната е с кленов гриф - едно парче, другата - клен+роузууд.Разликата е доста ясно чуваема.На фона на големите масивни махадонови тела, кленовия гриф води до по-отчетлив и дефиниран тон.Не мога да кажа че му липсват ниски, но това прдполагам е от тялото.Китарата с роузуудовия гриф е малко по-мътна.Тези ми наблюдения са относно хай-гейн(само така свиря).Ако някой го интересъва мога да драсна бърз аб тест.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Два бързи семпъла.Никаква обработка.Разликите са минимални,но се усещат.Китарта с роузууд фингърборд е Шектъра.Другата е с кленовия гриф, отбелязана като V.

http://www.esnips.com/doc/a91a03ff-9c7a-4f...e74b00/Schecter

http://www.esnips.com/doc/c3d88bfc-1f48-48...-f5dea9cc2974/V

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хвърлям в дискусията и третия вариант: Aбанос. И гарантирам, че на сляп тест (на запис) с трите варианта на иначе същата китара биха ни скъсали всички. Според мен, разликите са значително по силни в усещането на различните фингербордове от това, как на края звучат.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...
А и аЗ си мисля че гриф сандвич ,се прави предимно за здравИНА(да вземем на пример басовете с десетки струни) и красота.

:cheers2::cheers2::P:P

 

Ами не точно. Освен здравината има и още нещо.

Ако разгледаме грифа от гледна точка на механиката, той представлява греда запъната в единия край и свободна в другия. Трептенията на струните от своя страна се предават веднъж през бридж-а и втори път през нът-а(свободния край на гредата), което може да доведе или до нежелан резонанс(който от своя страна може да възбуди съседните струни, ако не са заглушени) :thumbs_up: или до дефазиране (което намалява състейна) :icon_shithappens: .

Направата на грифа от няколко слоя е с цел т.нар. умъртвяване на грифа. С други думи, по този начин гредата става по-еластична и депмфира ( погасява) трептенията, които влизат от към свободния край. При изработката на такъв тип грифове слоевете се правят или от различна дървесина, или се променя направлението на влакната в различните слоеве.

Надявам се, че съм бил полезен , защото както е известно, обясненията не са силната ми страна :) :) :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

умъртвяване на грифа. С други думи, по този начин гредата става по-еластична и депмфира ( погасява) трептенията, които влизат от към свободния край
Е това не скапва ли резонанса на инструмента?На 2-те ми китари грифовете са от 1 парче и звучат чудно.

За грифовете - Стратокастер от 70-те с голямата глава и с по-дебел гриф има повече състейн и характер от ам. стандарт.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Ами не скапва, щото се угасят трептенията само в свободния край, който както споменах е нът-а. А в запънатия край е тялото на китарата, което резонира.

Не ме карай да ти рисувам :thumbs_up:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Грифовете от няколко парчета се правят и по двете причини - здравина и по богат "цвят" на тона (когато става дума за различни дървесини).

Така наречения "stressed" гриф например, който от фирмата Хеймър ползват, е от три парчета (еднаква дървесина). Двете крайни са с противоположно ориентирана шарка, а средното е неутрално (тоест обикновено пепендикулярно на равнината фрет борда). По този начин се получава много стабилен гриф, слабо влияещ се от сезоните и атмосферните условия. Твърди се, че това не оказва влияние на звука, поне не в лоша посока.

 

От друга страна, влияние на звука оказва и типа тръс род. Вариантите са много, но един от най-ползваните е така наречения винтидж тип

(типичен за ранните инструменти на Фендер).

o634208394012670000.jpg

При този вариант, срещан при по-голямата част по-стари инструменти, рода е фиксиран в двата края, по този начин при натягане се оказва напрежение освен настрани и по посока на дължината на грифа. Това понякога води до усуквания и други деформации на грифа.

Компанията за китарни части Warmoth (отговорна и за изобретяването на така наречения компаунд радиус на фретборда) предлага един доста осъвършенстван вариант, при който рода не е фиксиран никъде, а "плава" свободно в грифа. Това е така наречения дабъл експандинг тръс род.

o634208394120482500.jpg

При него, както се вижда на схемата, няма напражение по дължина на грифа, което позволява на грифа да резонира по-свободно.

Освен това тази система прави грифа значително по-стабилен при промяна на времето. Също така по-голямата маса увеличава и състейна.

Разбира се всичко си има своята обратна страна... При дабъл експандинг родовете се ползват фактически два рода, което прави грифа по-тежък, изисква се и повече сила за да се натегне рода.

Естествено трябва да се спомене и типа род, при който има действие и в двете посоки. Тоест може да накарате грифа да се огъне напред и назад спрямо струните.

Отново изобретение на Фендер, това е така наречения би-флекс тръс род. Фендер го внедряват през 87 година (ако не се лъжа).

Да не забравя да спомена и усилването на грифа със шини или иначе казано пръчки от графит, какъвто е случая при новия модел на Ван Хален изработван от Фендер. Обикновено поставяни успоредно на тръсрода от двете му страни. Освен здравина и стабилност графита добавя състейн и доста повече яснота/конкретност на тона. Общо взето само хубави неща... :punk_guitar:

 

В по-предишни коментари прочетох, че по-плътните дървесини имали повече високи а по-порестите среди. Това не е задължително така. Много често се срещат дървесини с голяма плътност, които използвани и за гриф (а не само за фретборд) придават на инструмента доста среди и правят виоките меки и балансирани. Типичен пример за това са абаноса и Пау Феро. Освен това разбирането че абаноса е много "брайт" също не е съвсем вярно. Той, както и Пау Ферото (което се смята че има близки характеристики до абаноса) просто звучат доста по-балансирано.

Всъщност тъмните дървесини обикновено звучат по-компресирано, за разлика от светлите. Тоест баланса между ниски, среди и високи е доста по-изразен. Това създава впечатлението за по тлъст и топъл звук или както казват братята американци - пънчов. Впечатлението че кленовия гриф има по-малко среди и е измамно, той просто има различни от роузууда среди...

 

Ето и един подобен тест на приложения в началото. При този китарите са две - едната със кленов гриф и тяло от Елша и втората с Бразилски Роузууд и ясеново тяло.

Комбинирани са всички варианти, а именно клен със елша, клен със ясен, роузууд със елша и роузууд със ясен. Адаптерите и всичко останало е идентично.

 

http://www.petelacis.com/2010/07/08/alder-...ith-audio-clips

 

Надявам се обясненията ми да са полезни и не твърде объркващи.

Естествено сигурно съм пропуснал доста неща, но за сега толкова. Поздрави на всички. :)

Редактирано от Kalmar
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много добре казано. Явно имаш ухо и око за същината на нещата. Но ас все пак държа на тезата че има разлика в вибрациите на двата вида окачване на грифовете. :rocker::virtuoz::)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Какво можете да кажете за звука на фингърбордите, направени от pau ferro? На места чета, че звука на това дърво се намира между палисандъра и абаноса.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.