Jump to content
Българският форум за музиканти

Дискусия за оптимален вграден предусилвател в бас китара


dzwer

Recommended Posts

Здравейте,

Иска ми се да обсъдим какъв би бил най-оптималния вграден предусилвател за бас китара - пасивен или активен, с който с най-малко врътки, да се постига необходимото регулиране.

Става дума като концепция, като блокова схема, а не толкова като какви електронни елементи да се ползват.

Говорил съм с някои от вас и ето основните варианти, като говорим за бас китари с два адаптера:

 - стандартен с 4 единични потенциометъра - усилване, баланс, ниски, високи;

 - троен параметрик с 5 потенциометъра - усилване, баланс(или пак усилване), ниски, среди, високи. Ниските и високите са като на стандартните("шелвинг"), средите е за определена честотна област. Трите тон потенциометъра са двойни - един за определяне на честотата, втория за самото ниво на регулиране.

 - стандартен с 4 единични потенциометъра - усилване, тон, усилване, тон.

 - пак стандартен с тон контрол само за ниски и високи, но с малък пик на амплитудно-честотната характеристика(АЧХ) в областта на честотите на срез.

 

Лично за мен като не музикант, а като човек с познания в електрониката, това са двата варианта за активни предусилватели, които бих разработил:

 1. Троен параметрик, с два потенциометъра за усилване(или един двоен за по-малко място), три двойни потенциометъра за тон контрола и един три позиционен ключ, с който да се избира ширината на средночестотния тон контрол(качествения фактор на филтъра).

 2. Корекция ниски/високи за всеки адаптер поотделно, т.е. два потенциометъра за усилване(или един двоен за по-малко място) и два двойни потенциометъра за тон контрола на ниските и високите. Евентуално три позиционно ключе за повдигане на 2 различни средни честоти.

И в двата варианта адаптерите са буферирани, след което е регулирането на усилването.

Като допълнителна идея е да има опция да се избира входното съпротивление на входните буфери през някаква стъпка - например 1М, 500к, 220к, 100к, 51к, 10к, т.е. да се товарят по различен начин адаптерите и така да им се влияе на звуковата тоналност. Конкретните стойности зависят от това дали адаптерите са активни или пасивни.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Темата е интересна и отговорът не е еднозначен.Имам 4 баса-стар оригинален Фендер Прецижън,Мюзик мен Стинг рей 5 оригинал,Ibanez proline  с активни EMG плюс EMG еквилайзер и Ибанез sr 405  активни EMG 40DC и с не EMG трибандов еквилайзер. Фендера няма да го коментирам-звучи с нови струни и във  ВЕФ да го включиш-има един тембър,но този който ти трябва-ясен и плътен тон с изразен мидъл.Мюзикмена е друга история-казват,че перфектния звук се дължи на страхотно изчислените адаптери и EQ. ЕQ e трибандово само 6 db плюс или минус,но всяка струна,всеки тон звучат хем меко и дълбоко,хем агресивно и с много обертонове като за фънк и метал.Големия плюс за жива музика на ММ и Фендера е,че много бързо изкарваш звук,няма нужда да се "бориш" с баса и уредбата-малко бленди,но това което ти трябва. Пред ММ имах чистак нов Warwick Covette Double Buck  S str. Два хъмбъкера пасивни тип ММ плюс  2 бандов EQ. Плюс 2 тристепенни ключета за всеки адаптер-за сингъл койл,за паралел и за последдователно свързване -на практика 6 различни бленди без да променяш волумето на адаптерите. Звучи перфектно,ама не е ММ. Ако искаш да си играеш с много бленди-ок. Хубавото е,че и на какъвто режим да са ключета във всяка уредба  Warrwick звучи.Ibanez proline e с EMG адаптери и EQ . EQ е high,bass,cut-boost middle. Перфектната комбинация за агресивния метал саунд от 80те-едно към едно с Тестамент,Антракс или Мегадет от 80те. С 18в захранване за повече high and headroom-опция EMG.Кофтито на този тип мидъл е,че не става за бърза работа на сцена.Има още  един проблем на актвните EQ и адаптери-не всички уредби и процесори могат да поемат прекалено силния и напомпан звуук от активни басове,не всички имат активен и пасивен звук. И стигам до последната комбинация -бюджетен 5 стр.Ибанец с EMG и стандартен 3 бандов EQ. Адаптерите на 2 баса са аналогични ,но няма нищо общо в звука-SR звучи меко и дълбоко,с безкрайни ниски и високи, на proline заради типа мидъл няма как изцяло да го махнеш-няма как да звучи нежно. В заключение- всичко е индивидуален избор и е добре да се предцени къде и в какво ще се вклюва дадения бас. Дано съм бил полезен! Консултирайте се и с Краси Терзийски от Бистрица,мног е чат от адаптери и EQ.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега,

 

Искам да те разпитам по-подробно за споменатите Ibanez със EMG адаптери, тъй като много ме вълнува темата, а не искам да спамя настоящата тема. Удобно ли ще е да се свържем по e-mail?

 

Благодаря предварително!

 

Поздрави.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Полезно мнение, благодаря!

Но основната идея на темата е вие, музикантите, да кажете с каква комбинация ви е най-удобно да свирите.

Знам, че ще има абсолютно разнородни мнения, но за мен специално е важно да бъдат споделени.

Може да са полезни и за други.

Въз основа на мненията ви, ще гледам да сглобя 2-3 модела и да се съберем да ги тествате.

Ако си заслужават, тогава вече може да се мисли за изработване на предусилватели, като всеки лично ще може да казва какво желае като конфигурация.

Ще си има отделни теми, с конкретни схеми и платки, така че всеки да може да си ги изработи, стига да има познанията за това.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много е трудно да се даде обобщена препоръка. От една страна всеки има лични предпочитания, а от друга твърде важно е как електрониката пасва със съответния инструмент. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бих препоръчал прототипите да са в кутия  всеки който се интересува да може да пробва със собствения си инструмент в пулт или звукова карта и стандартен басов усилвател.Защото,ако адаптерите са пасивни и евтини,мощен активен еквилайзер ще вкара шум и брум ,особено ако са сингъл койл или не са добре екранирани.Преамповете на Ибанец  толкова помпат звука ,че входа на ампа или процесора да не може да поеме толкова силен звук. Ако искате да правите бизнес с преампове бих ви посъветвал да имате демо басове с най-характерните типови адаптери. Най-вероятните клиенти биха били младежи с евтини басове,които не знаят как да го постигнат,но знаят, че искат баса им да звучи като Стив Харис или друга звезда. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Лично аз предпочитам обикновенната схема - волюм,баланс и тон,поради простата причина,че не виждам голям смисъл от два волюма,тъй като баланса върши почти същата задача,иначе с повече потенциометри иглежда куул.Бих се радвам ако имам преамп в следния "пасивен вид" -  волюм,баланс,тон и гейн,по-възможност с най-нисък коефицент на кривене,оцветяване и т.н.,за всеки случай.

Относно "активната идея" - топлата вода за себе си съм я открил :greenball: и тя е - пасив,актив волюм,баланс,ниски/високи среди (на един пот) - параметрици ако може,ниски/високи (пак на един ) - тук честотите си ги избирабасиста,на последно,но не по значение място,активно пасивен  тон-контрол.Ако може да има и гейн,но да не оцветява и т.н.,ще е велико - всичко това да се буства и кътва.Последното което съм описал,ще е по-добрата комбинация за мен,отколкото Бартолини и Нол да кажем,защото и на двете им липсва другото от горе-посоченото.

А Разбойника е прав,всеки си търси своя тон,който зависи и от всеки даден инструмент,конфигурация на адаптери и т.н.,има адаптери като Делано например,които според мен е убийствено тъпо да комбинират с какъвто и да е преамп,просто скапват тона им - пробвал съм ги и с Нол,общо взето беше най-добре,но пак липсваше нещо.Има и случаи, които на скапани адаптери се слагат примерно Бартолини и кошмара става още по-брутален.Ако си решил да действаш,моя съвет е,намери си някой лютиер и правилните адаптери и прави опити,то ще се чуе какво става. :metalist:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз си мисля за максимум 4 двойни потенциометри.

Тази идея има ли смисъл:

3_band_EQ_1.png

За всеки адаптер имаме съвсем отделни контроли за ниски и високи и среди, с избор за 3 честоти за средите чрез ключе.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Според мен най-просто и удобно ще е да сложиш един буфер на изхода на баса, и да оставиш тонконтролите, пасивни, както са си..

Така всичко ще е просто, стандартно, няма да имаш усилване (вкарване на шум), нито прекалено високо входно ниво към усилвателя.

Отделно, може да сложиш едно ЦК за true bypass.

 

Очаква се - да чуеш как наистина звучи баса, такъв какъвто си е, както и какво могат контролите на ампа, без загуба във високите и динамиката.

И май най-добре да е с 2 батерии по 9v или нещо над 9v, за по-голям хедруум.

 

Kaква да е схемата и компонентите на буфера, за минимален шум и да не оцветява сигнала, не знам... Ама няма да е много сложна :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Идеята на темата не е конкретно за моя бас!

То е ясно, че ще експериментирам на моя бас, но идеята е да се обсъди максимално гъвкав и полезен преамп за бас китара като цяло.

Конкретно моя бас е с пасивни адаптери и активна електроника(ниски, високи) и няма опция за пасивен режим.

Ще реализирам идеята, която съм дал и ще направим минисбирка за прослушване.

Ще направя и един самостоятелен модул, който да го тестваме на изцяло пасивни бас китари, без да ги разглабяме...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Mи един чист буустер ще е показателен за всеки бас... Как му звучи дървесината, струните, адаптерите, интонацията...

Какво точно правят пасивните контроли, в сток вариант... Да му чуеш истинския гласец.

Има много дефиниция около и над 5к, която дори да не я буустваш, ами само да я докараш без загуби до ампа... И без шумове...

 

------

Иначе към какво си се ориентирал, решение с операционни или дискретно ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Повече клоня към дискретно с униполярни транзистори и без сигнални обратни връзки.

Но може да сглобя и с някой ОУ като NE5532 или някой друг "музикален" ОУ.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

NE5532 е с биполярни. Тука поствам едно сравнение (вкаран и MC33078, който ми го дадоха за добър заместител на NE5532)

 

Опамповете с биполярни изглежда да имат по-нисък шум и THD, сравнено с TL***.

A TL*** има по-висок slew rate.

 

Опамп с фет на входа и нисък шум не съм търсил.

 

XR3vFBg.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.