Jump to content
Българският форум за музиканти

Съвети за ремонт: счупен дървен детайл (от китара)


Recommended Posts

Ще съм благдарен за съвети от лютиери, но не само (те имат високи критерии), а и от дърводелци или просто добри домашни майстори.

 

Китарката е малко необичайна, показвал съм я във 'Фукня' преди доста време - Traveler Pro, някой може да има подобна или да сте я виждали по магазини и сайтове. Миналото лято на една яхта (винаги я нося по ваканции) успях да я спраскам  :( и оттогава чака да се наканя да я поправя и все 'нямам време' (=мързи ме + не умея). Доста трудно е да я разнасям по лютиери, трабва да има саморъчно решение? То се затруднява от моите обстоятелства:

 

- НЯМАМ иснтрументи и условия. Е, имам малка любителска дрелка и някои елементарни домашни инструменти, но например - никакви стеги/менгемета/захвати нито стойки и други устройства за контролирано водене на бормашинката в една посока. С други думи: ако може ремонтът да става с джобно ножче и универсално лепило тип 'Плюнка'...

 

- ИМАМ две леви ръце и каквото захвана го правя нескопосано :(

 

Детайлът е отделен сгъваем 'крак', с който китарката се подпира на коляното ти при вирене седнал (а аз предимно така свиря). Съдържа половината електроника (потенциометрите, жака) и понеже за това има кухини - по-лесно се разцепи, точно където е пробиван за жака (най-слабото място, не е изненада). Ето:

 

15774065935_78b08d2f00_o.jpg

 

15589259130_a85e405716_o.jpg

 

15589258570_4e33894fb0_o.jpg

 

15772193031_85041d70f1_o.jpg

 

15589257500_56f57b7dcc_o.jpg

 

15154640813_8691ff22a2_o.jpg

Както се вижда, не е просто пукнат, а напълно разделен на две части. Отзад в момента го държи само плочката (капак на куината), но това е колкото да не се разпадне и изпогубят чарковете - не е използваем по предназначение в този вид (макар, че електрическите връзки не са прекъснати и си свири - само няма на какво да я подпреш и е много неудобно).

 

Ако само го залепя - дори с някое "супер яко" лепило, опасявам се, че няма да държи и ще се разлепи (или счупи в съседство с лепеното) - защото все пак носи тегло, макар не много голямо.

 

Представям си, че правилният начин е с някакви дюбели или щифтове, които да влизат и в двете части - но без специално приспособление е изключено да пробия насрещни дупки, които не само да съвпадат по място, но и по посока - да са съосни (по една права линия и в двете части). За това предполагам рябва някакъв водач при пробиването, какъвто нямам и няма откъде да взема :(

 

Хайде сега да чуя решения - и по възможност, без подигравки  :blink:

Редактирано от Бицев
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мисля, че ако успееш да го стегнеш добре, едно залепване с хубаво PVA лепило, ще бъде напълно достатъчно здраво.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз това мисля като резервен вариант, макар че за химията на лепилото още нямам мнение (предстои да проучвам кое е най-подходящо - мислех за циан-акрилатни тип 'супер глу', но не съм сигурен в механичната им якост; ще чета).

 

За добро стягане - в отсъствието на стеги и менгемета, помня че се ползваха въжета/канапи с притягане от напречна клечка (чрез усукване, като турникет). Може това да опитам - някакви практични идеи ако някой го е правил?

 

И други идеи за решения с механично подсилване? Ако ковна една-две скоби тип 'телбод' (поне отзад под плочката, че другаде ще е грозно)? Един проблем е, че при фрезоване на кухината са оставени много тънки стени на някои места - и там никакво подсилване не може да се забие, а и лепилото по-трудно ще работи...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Истинско неразредено PVA ще свърши много добра работа, но трябва да се разглоби всичко и да останат само дървените части. За стягане може да се използва здрава Gaffa лента. Важно е да не се бърза с отвиването на лентата. И да, веднага, докато е още влажно лепилото трябва да се обере с влажен парцал. Поне 12...24 часа е добре да не се мърда нищо. 

Колегата bluelemon използва едно шведско ПВА лепило (  cascol 3339   http://www.casco.se/ ) за един свой проект и резултатът беше перфектен. При тест, се чупи дървото, а не лепилото ( http://forum.muzikant.org/topic/100089-?p=652232 ).

Остатъците от лентата по дървенията предполагам, че със спирт или евентуално коресилин може да се изчистят. Трябва обаче да се провери влиянието на разтворителите дали няма да повредят покритието на дървенията. Мисля, че има и специфични почистващи средства, може да се пита в специализираните магазини.

Не знам как ще стане връщането на електрическата част, но се надявам да не е проблем.

 

ПП. За удебеляване на тънките стени може да се използва дървесен прах, стружки, които да направят гъста каша с лепилото. Дори след първото залепване, може да се постави такава каша по вътрешните ръбове и в ъглите на кухините за електриката и да се заобли с пръст. Плавните преходи са добро решение за здравина и липса на напрежение в конструкцията.

Редактирано от Parni_Valjak
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не знам, дали напластяването на ПВА лепило и "талаш", би увеличило здравината чувствително.

За да има смисъл, трябва да се отстрани лаковото покритие отвътре, по кухините.

 

Ако кухината е достатъчно голяма, мисля, че цялата(по стените), може след залепването да се обмаже с "фибростъкло", направено от плат(примерно плат от стъклени нижки, не знам как точно се казва), и епоксидна смола.

Така отвътре ще има относително здрава и еластична "черупка".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здрасти, Бицев

Нямаш нужда от скоби и железария. Достатъчно е качествено лепило за дърво /предпочитам Мувелит/, да не е бързостягащо. Отстраняваш внимателно електрониката, намазваш счупеното тънко и притискаш добре двете части. С влажен памучен парцал заборсваш излишното лепило. Измисли си някаква стягаща лента, с която да фиксираш парчетата. Остави лепилото да полимеризира няколко дена на недостъпно място, бърза работа нямаш. Идеята да заздравиш отвътре кухината за електрониката не е лоша, стига да имаш място. Трябва ти епоксидна или полиестерна смола + стъкломат /в твоя случай работа ще свърши марля или тензух/. Работи се с ръкавици:

1. Разбъркваш смолата и втвърдителя /не купувай бързостягаща/

2. с четчица намазваш стените на кухината, предварително почистени от прах

3. Върху смолата поставяш лентички от плата и добре притискаш с ръкавиците

4. С четката нанасяш още един тънък слой смола

5. Пак забравяш чарка за няколко дена

Работи с тънки пластове лепило, ако смолата потече може да ползваш някакъв разтворител на ацетонова основа и памук. Ако никога досега не си пипал епоксидна смола най-добре направи една проба с две парчета дърво и малко плат. Изглежда сложно, но все пак си интелигентен човек и ще се справиш без проблеми.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе цапал съм си ръцете и с епоксидна, и с полиестерна смола, и с много други неща - на младини и аз съм майсторил какво ли не. Като казах 'две леви' имах предвид, че нямам 'златни' ръце, а само обикновени. Но много ни разглези пустия прогрес: всичко се намира на пазара, не се налага нищо да си правиш сам (да са живи и здрави китайците). И всичко е за еднократна употреба: е*еш и фърляш, нищо не се поправя. Та съм позагубил навици и форма, но Неволята учи :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Едно време,(лека му пръст) Бай Спас ми каза че може да се оправи с "нацеждане" ,не знам какво лепило е ползвал,но му занесох едно японско копие на ес-джи,което пада по гръб и грифа беше разбил тънкото тяло,беше на винтове китарката,не като истинска.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Aкo има плътен материал, в който да се забият една-две дибли ще стане още по-здраво. Не е ракетна технология, а и вече знаеш и правилното име на сглобката. https://www.google.bg/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=%D1%81%D0%B3%D0%BB%D0%BE%D0%B1%D0%BA%D0%B0+%D0%B4%D0%B8%D0%B1%D0%BB%D0%B0

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря че ми припомни думата, за 25 години при всичкото ми самочувствие, че не съм забравил българския, отделни думички убягват. :) (Всъщност мисля, че дибла и дюбел са варианти на една и съща чуждица, а другата дума - щифт, която употребих, е различна чуждица за същото. Разбира се, в родната практика са добили разклонени значения за подобен принцип в различни технически области)...

 

Предстои отваряне и ще знам колко масивно място има за такава цел, но не очаквам да е много - вероятно ще стигне за една дибла само. Затова ми минаваха мисли за по-тънки метални алтернативи на диблата, нещо като двуостри пирончета или просто пръчици от твърд стоманен тел...

 

ОБАЧЕ

 

Някой да ми каже как да пробия съвпадащи и съосни дупки в двете части без водещо приспособление, само с ръчна бормашинка???

Редактирано от Бицев
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Първо трябва да се помолиш.

Мисля, че заигравка с дибли, по-скоро ще ти създаде промбели, отколкото ще извлечеш ползи.

Аз просто бих го залепил и евентуално, ако обема позволява, бих се опитвал да заздравявам после.

Това поне би гарантирало, че слепката ще е прилична.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Лепило MOMENT FIX е изключително!Продава се в големите технически магазини Практикер Баумакс възможно и на други места.Изсъхва окончателно за 24 часа и става прозрачно.Преди това е бяло.Ако детайла е подложен на някакво напрежение могат да се ползват и дървени дибли за усилване на сглобката но това изисква разпробиване и на двете парчета и то с голяма прецизност за да се срещнат перфектно.Във всеки случай има нужда от притискане след нанасяне на лепилото.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

В Бриколаж има едни комплектчета за работа с дибли. Разпробива се единия детайл със свредло за дърво. След това в отворите се слагат едни центърчета с периферия и към разпробития детайл се притиска другия. Центърчетата оставят следи там, където после се разпробиват насрещните отвори. Това е класическата технология.

 

При по-малки детайли може да се ползва алтернативна. Детайлите се притискат един към друг и през по-малкия се пробива отвор към по-големия. В малкия имаме проходен отвор, в големия - глух отвор. После се вкарва диблата докрай. Ако стърчи от малкия детайл се отрязва и обработва повърхността. Стои като кръгла кръпка после, но пък е здраво. Ако не е ясно по-нататък мога да го илюстрирам.

 

С метални щифтове не знам как ще се закрепят в дървото. Обикновено това става с усилие, а малкият детайл няма да е склонен да го понесе. В мебелите се ползват разни сглобки, но повечето не са приложими за музикални инструменти.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Купи си една туба полиуретаново лепило, Клайберит например и не се занимавай с дибли и телчета...24 часа след залепянето ще можеш да счупиш детайла на всяко друго място, освен на слепеното....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.